Zbliża się finał przebudowy DK91
Na odcinku Zawada–Siedlec Duży trwają intensywne prace związane z przebudową Drogi Krajowej nr 91. Roboty prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie na obu jezdniach pozwala z optymizmem patrzeć na zakończenie inwestycji w planowanym terminie. Modernizacja znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania na ważnym śląskim odcinku.
Przebudowa DK91 (czyli starej „Jedynki”) na odcinku Zawada–Siedlec Duży realizowana jest w granicach istniejącego pasa drogowego i obejmuje modernizację 5,5-kilometrowego fragmentu trasy. Celem inwestycji jest dostosowanie drogi do nośności 115 kN/oś, poprawa bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu pojazdów, a także zwiększenie przepustowości i komfortu przejazdu.
Prace obejmują modernizację dwujezdniowego układu komunikacyjnego o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Połączenie z drogami bocznymi i pobliską infrastrukturą zapewniają przebudowane skrzyżowania i zjazdy publiczne. W ramach zadania wykonywane są także ekrany akustyczne oraz modernizacja siedmiu przepustów.
Na jezdni prawej prowadzącej w kierunku Katowic (gdzie obecnie odbywa się ruch), wykonano wszystkie możliwe roboty przewidziane na obecnym etapie, z wyłączeniem przebudowy kolizji gazowych i ułożenia warstwy ścieralnej SMA, które zostaną zrealizowane już w nowym roku.
Na jezdni lewej zrealizowano pełną konstrukcję, oznakowanie poziome i pionowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz roboty wykończeniowe na niemal całej długości. Wykonano również wszystkie prace dodatkowe, nieujęte pierwotnie w dokumentacji, a niezbędne do właściwej realizacji kluczowych elementów inwestycji.
Aktualnie główny front robót obejmuje przebudowy gazociągów, których kolizje z infrastrukturą drogową występują w Siedlcu Małym oraz w miejscowości Romanów. Sprawna współpraca Generalnego Wykonawcy, Nadzoru oraz Inwestora umożliwiła szybkie rozpoczęcie prac oraz ich sprawną koordynację.
– Do końca roku planujemy zakończyć wszystkie prace na jezdni lewej, a w nowym roku, jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą zmienić organizację ruchu, chcemy kontynuować prace na jezdni prawej – tak, aby udostępnić kierowcom zmodernizowaną drogę już wczesną wiosną – mówi Adrian Pluta, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
DK91 na tym odcinku od dawna wymagała kompleksowej modernizacji. To jedna z najstarszych dróg w regionie. Przed wojną miała nawierzchnię z kostki klinkierowej, a ostatnie duże prace modernizacyjne prowadzono w latach 70. XX wieku, co przyniosło jej potoczną nazwę „Gierkówka”. Obecna przebudowa wiązała się z całkowitym usunięciem starych warstw konstrukcyjnych, dlatego na każdym etapie konieczna była ścisła współpraca m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Inwestorem projektu jest katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość kontraktu wynosi ponad 119 mln zł.

