Port Szczecin gotowy na większe statki. To już końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego

Zakończenie jednej z większych inwestycji hydrotechnicznych w Porcie Szczecin dobiega końca. Trwa ostatni etap prac przy przebudowie Kanału Dębickiego oraz przebudowie i budowie nowych nabrzeży, które otwierają przed portem zupełnie nowe możliwości przeładunkowe i logistyczne.

Projekt przebudowy Kanału Dębickiego w Porcie Szczecin wchodzi w fazę finałową. Inwestycja, która znacząco zmienia możliwości portowe, obejmowała poszerzenie i pogłębienie kanału oraz modernizację kluczowej infrastruktury nabrzeżowej. Dzięki wykonanym pracom, do Szczecina będą mogły zawijać statki o znacznie większym zanurzeniu i ładowności.

W ramach inwestycji poszerzono Kanał Dębicki ze 120 do 200 m i pogłębiono go do głębokości technicznej -12,5 m. Równolegle przebudowano dwa najważniejsze nabrzeża drobnicowe – Czeskie i Słowackie na długości ponad kilometra, oraz zrealizowano budowę nowego Nabrzeża Norweskiego o długości 300 m, które stanowi kontynuację Nabrzeża Fińskiego i pełni rolę terminala kontenerowego. Dodatkowo wykonano I Etap Nabrzeża Duńskiego na długości 780 m oraz wykonano umocnienie dna przy Nabrzeżu Spółdzielczym i Fińskim.

Modernizacja toru wodnego umożliwi cumowanie jednostek o zanurzeniu do 11 metrów, co oznacza znaczący wzrost potencjału przeładunkowego portu.

Do przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzić stalowych, niemalże 17 km kotew mikropalowych oraz wbudowano ponad 12 tys. m3 betonu.

To najintensywniej wykorzystywane nabrzeża drobnicowe w Porcie Szczecin. Dzięki przeprowadzonej modernizacji ich parametry zostaną dostosowane do obsługi największych jednostek, które będą mogły przypłynąć do portu.

Wyzwania, jakie pojawiły się podczas realizacji inwestycji, zostały skutecznie pokonane dzięki współpracy wykwalifikowanych zespołów wykonawczych.

– Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością byłfakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu – mówi Irena Filipek, Kierownik Robót Hydrotechnicznych oraz Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.

Ważnym elementem prac była również budowa pola odkładu na wyspie Ostrów Mieleński.

– Na powierzchni blisko 50 ha wybudowano obwałowanie o długości ponad 4,7 km. Powstał most pontonowy przez Duńczycę, który umożliwił komunikację oraz przewóz wcześniej odsączonego na polach odkładu na Ostrowie Grabowskim piasku z robót czerpalnych, który był wykorzystany do budowy obwałowania – dodaje Irena Filipek.

Po zakończeniu budowy pola odkładu rozłożono ponad 3,5-km odcinek rurociągu o średnicy 500 mm, który łączył się bezpośrednio z pracującą na akwenie Kanału Dębickiego pogłębiarką ssąco-refulującą, co umożliwiło jego poszerzenie i pogłębienie.

W ramach robót czerpalnych wydobyto ponad 1,5 mln m3 urobku – to ilość, która mogłaby czterokrotnie wypełnić stadion Pogoni Szczecin.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec kwietnia. To jeden z kluczowych projektów w ramach rozwoju portów w Szczecinie i w Świnoujściu, który znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne. Inwestorem dla tego zadania jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., a Generalnym Wykonawcą konsorcjum firm z Grupy NDI.

button_next_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN