Podstawowe elementy układu drogowego autostrady obejmowały dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z centralnie położonym pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym wzdłuż jezdni. Na skrzyżowaniu z głównymi drogami krajowymi zaprojektowano bezkolizyjne węzły drogowe zapewniające dostęp do korytarza autostrady oraz umożliwiające połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym. Nad drogami poprzecznymi i liniami kolejowymi zaprojektowano bezkolizyjne przejazdy bez dostępu do autostrady.
W pasie drogi przewidziano budowę miejsc obsługi podróżnych, punkty gastronomiczne, toalety oraz parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych. Oprócz robót konstrukcyjnych związanych z budową raz przebudową istniejących dróg, budowa Autostrady A1 obejmowała również:
- Wykonanie oświetlenia węzłów drogowych,
- Wykonanie urządzeń ochrony środowiska (m.in. wały ziemne, ekrany akustyczne, zieleń ochronna, separatory oleju, przejścia dla zwierząt),
- Budowę obwodów utrzymania autostrady oraz miejsc obsługi podróżnych,
- Budowę punktów i stacji poboru opłat,
- Instalację urządzeń bezpieczeństwa ruchu (m.in. bariery energochłonne, poręcze, ogrodzenie oraz oznakowanie drogowe),
- Przebudowę obiektów energetycznych, telekomunikacyjnych, kanalizacyjnych, sieci gazowych i wodnych kolidujących z autostradą.
W ramach budowy autostrady zbudowano pod Grudziądzem najdłuższy obecnie most autostradowy w Polsce o długości około 2 km.



1259
milionów euro
całkowita wartość projektu
4500
ludzi
pracowało w szczycie przy realizacji projektu
152
kilometry
długość wybudowanej autostrady
230
maszyn
pracowało w szczycie przy realizacji projektu
33
miliony metrów sześciennych
robót ziemnych w obu etapach projektu
137
obiektów mostowych
wykonano w trakcie realizacji projektu