Zaawansowane prace przy budowie obwodnicy Kroczyc

W Kroczycach, w województwie śląskim, Grupa NDI buduje 9-kilometrowy odcinek w ciągu Drogi Krajowej nr 78. Trasa będzie stanowić kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia. Prace są już mocno zaawansowane – wzmocniono znaczną część podłoża, powstały pierwsze obiekty mostowe, a na rondzie w Żerkowicach ułożono warstwy asfaltu. Inwestorem projektu jest katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnica Kroczyc przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, dzięki czemu obecny przebieg DK78 w Kroczycach wykorzystywany będzie jedynie przez ruch lokalny, co poprawi bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców.

Ze względu na specyficzne warunki geologiczne inwestycji, przewidziano różne metody wzmocnień podłoża gruntowego. Wykonywane jest między innymi ubijanie dynamiczne, zatłaczanie pustek krasowych cementowym zaczynem (we wcześniej wykonanych odwiertach o głębokości dochodzącej do 26 metrów) oraz układanie materacy geosyntetycznych. Wykonywana jest także wymiana gruntu i stabilizacja podłoża.

Ubijanie dynamiczne było wymagające pod względem realizacyjnym. Przy tym zadaniu użyto swobodnie spadającego na podłoże ciężaru o średnicy 1,5 metra i masie 20 ton, zrzucanego z wysokości 20 metrów. Siła uderzenia wnikała głęboko w grunt, zagęszczając go.

Równocześnie prowadzone są roboty mostowe – wybudowano trzy obiekty o konstrukcji z blach falistych o wysokości 7 metrów i szerokości 8 metrów, zabetonowano przyczółki kolejnego obiektu oraz zamontowano prefabrykowane elementy przepustów skrzynkowych.

Prace związane z przekładkami sieci energetycznych oraz przebudową wodociągów zostały zakończone. Na rondzie w Żerkowicach oraz na jego łącznicach ułożono warstwy podbudowy bitumicznej i warstwy wiążącej. Jednocześnie trwa budowa zbiorników retencyjnych.

– W najbliższym czasie planowane jest zabezpieczenie skarp wykopów poprzez montaż gwoździ skarpowych o łącznej długość 33 tys. metrów bieżących oraz siatek stalowych, które zapobiegną osuwaniu się skarp wykopów. We wrześniu planowane jest ułożenie warstwy ścieralnej na rondzie w Żerkowicach, co będzie ważnym etapem realizacji kontraktu. Po wykonaniu oznakowania poziomego i pionowego ruch zostanie skierowany na rondo, co umożliwi zakończenie ostatniej łącznicy, ulicy Jurajskiej – mówi Piotr Brzostowski, Kierownik Budowy z Grupy NDI. Na głównej trasie kontynuowane będą prace nad kolejnymi warstwami konstrukcyjnymi z kruszywa łamanego.

– Budowa znajduje się na terenie Jury Krakowsko-Częstochowskiej, z tego powodu prowadzone są wykopy w skale, która po rozkruszeniu jest wykorzystywana na miejscu jako surowiec budowlany – dodaje Kierownik Budowy.

W ramach zadania powstaną m.in. dwa ronda, w tym jedno w Żerkowicach, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się skrzyżowanie Drogi Krajowej nr 78 z Drogą Powiatową nr 1773S. Do zrealizowania są też drogi dojazdowe, przebudowa istniejących dróg w zakresie kolizji z obwodnicą, a także wykonanie chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zjazdów oraz oświetlenia, oznakowania pionowego i poziomego, barier ochronnych, ogrodzenia drogi czy ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych.

Na przeprowadzenie wszystkich prac przewidziano 21 miesięcy, nie licząc przerw zimowych.

button_prev_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN