Transformacja energetyczna na Bałtyku. Terminal T5 rośnie w oczach
Codzienne dostawy ogromnych ilości piasku z lądu i morza, nawet do 30 tys. m³. Intensywne prace na wszystkich frontach, nowe nabrzeża i platformy. Tak wygląda obecnie budowa terminala T5 na terenie Baltic Hub. Mimo niesprzyjającej pogody w okresie wakacyjnym inwestycja przebiega zgodnie z planem, a wkrótce rozpocznie się realizacja kluczowych elementów.
Pierwsza faza budowy terminala T5 obejmuje zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na potrzeby zaplecza montażowego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Za realizację odpowiada spółka Istrana, a projekt współfinansuje Polski Fundusz Rozwoju.
– Terminal T5 rośnie w oczach, intensyfikujemy roboty na każdym froncie. Przywozimy dziennie 30 tys. m³ piasku zarówno ze źródeł lądowych, jak i morskich. Wykonaliśmy już montaż wszystkich instalacji dla wszystkich kotew klapowych na nabrzeżu outbound i kontynuujemy je na nabrzeżu inbound. Jeśli chodzi o roboty kafarowe, zostawiliśmy jedynie przerwę w ścianie wschodniej – jest to przerwa technologiczna, pozwalająca wpuszczać jednostki pogłębiarki, które zasypują terminal od strony wody – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.
Na terenie budowy powstało też nabrzeże temporary, a więc nabrzeże tymczasowe, gdzie odbywają się roboty związane ze składaniem kotew klapowych i ich transportem na plac budowy. Na nabrzeżu outbound została przygotowana platforma robocza pod wykonanie pali CFA (pale wiercone, formowane w gruncie), która wynosi ponad 160 metrów.
– Z każdym dniem powiększamy naszą powierzchnię, gdzie możemy składować materiały i wykonywać dodatkowe drogi technologiczne. Dzięki uprzejmości Baltic Hub mamy dodatkowe przejście technologiczne, poprawiające logistykę budowy, zwłaszcza jeśli chodzi o dostawy koszy zbrojeniowych do pali CFA. Przygotowujemy się nie tylko do rozpoczęcia wykonania pali, ale też do jak najszybszego rozpoczęcie robót żelbetowych – kontynuuje Łukasz Jagalski.
Pogoda tego lata była zmienna, ale dzięki nowym rozwiązaniom logistycznym wewnątrz basenu T5, otwarciu tymczasowego miejsca cumowania i załadunku jednostek, ekipa budowlana była w stanie zminimalizować jej negatywny wpływ na realizację.
W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha. W pierwszych latach użytkowania, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjne morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base).
Generalnym Wykonawcą projektu jest Grupa NDI.