Terminal T5 – 80% robót refulacyjnych za nami

Na budowie terminala T5 w Baltic Hub roboty refulacyjne weszły w najważniejszy etap realizacji. Wykorzystywany jest nowoczesny sprzęt, pogłębiarki ssąco-refulujące Van Oord oraz szalandy samobieżne. Na obecnym etapie zaawansowanie tych robót wynosi 80%, a prace prowadzone są równolegle na wielu frontach, z dużą intensywnością i pełną kontrolą nad każdym etapem.

W obrębie planowanego placu składowo-manewrowego (o łącznej powierzchni ok. 21 hektarów) prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych.

W ramach budowy powstają dwa nabrzeża przeładunkowe, a także stanowisko Ro-Ro (ładowanie i rozładowywanie) wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą obsłudze procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.

Na terenie budowy zakończyły się prace czerpalne i główna część prac kafarowych, a prace refulacyjne są w kluczowej fazie realizacji. – Codziennie na teren inwestycji dostarczamy od 20 do 30 tys. m³ materiału zasypowego pochodzącego ze źródeł morskich, lądowych i śródlądowych. Do realizacji robót wykorzystujemy najnowocześniejszy sprzęt. Na obecnym etapie zaawansowanie robót refulacyjnych wynosi 80%, co wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji robót – mówi Zuzanna Matuszewska, Kierownik Robót Hydrotechnicznych z Grupy NDI.

W najbliższych tygodniach planowane jest pogrążenie pozostałych profili ścianki szczelnej nabrzeża temporary, co będzie skutkować zamknięciem obwodu terminalu i uniemożliwi żeglugę w jego wnętrzu. W ostatnim etapie refulacji przewidziano zasypanie terminalu ze źródeł lądowych oraz refulację zza ścianki szczelnej, od strony zewnętrznej, co będzie oznaczało zakończenie całego procesu.

Zakończyła się również instalacja wszystkich kotew klapowych, a równolegle rozpoczęto wykonywanie kotew gruntowych przy nabrzeżu temporary. Zadaniem kotew zarówno klapowych, jak i gruntowych jest zapewnienie stateczności  ścianki szczelnej.

Jeśli chodzi o wzmocnienie gruntu, rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem pali CFA, czyli pali wierconych świdrem ciągłym. Roboty prowadzone są jednocześnie na dwóch frontach, a więc przy nabrzeżu outbound oraz przy nabrzeżu inbound. W tych lokalizacjach przygotowano platformy robocze o długościach odpowiednio 180 i 130 metrów bieżących.

Tempo robót jest wysokie, a realizacja postępuje zgodnie z harmonogramem. – Prace związane z wykonywaniem pali CFA idą bardzo szybko, intensywnie przygotowujemy się również do rozpoczęcia robót żelbetowych. Realizujemy dostawę stali zbrojeniowej oraz prefabrykatów, które będą stanowiły szalunek tracony dla żelbetowego oczepu monolitycznego – dodaje Aleksandra Smyk-Sidorowicz, Kierownik Robót Hydrotechnicznych z Grupy NDI. Prefabrykaty posłużą jako forma do wylania betonu tworzącego górną część konstrukcji nabrzeża. Po związaniu betonu na stałe pozostaną w jego strukturze, wzmacniając i stabilizując oczep, który połączy wszystkie elementy konstrukcji w jedną całość.

Powiększyło się także zaplecze budowy. Zorganizowano miejsca składowania koszy zbrojeniowych do pali CFA, magazyny stali, magazyny prefabrykatów szalunkowych oraz pozostałych materiałów.

Budowa terminalu T5 prowadzona jest na zlecenie spółki Istrana, a współfinansowana ze środków europejskich w ramach programu KPO oraz przez Polski Fundusz Rozwoju.

button_next_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN