Budowa kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

 

2019-2022

Przekop Mierzei Wiślanej

18 października 2019 roku Urząd Morski w Gdyni przekazał Wykonawcy – konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o. teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Realizacja kontraktu potrwa 32 miesiące.

Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Czas realizacji od daty podpisania umowy to 32 miesiące.

Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmująca budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy. W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi.

Konsorcjum NDI/BESIX Generalny Wykonawca Konsorcjum NDI/BESIX
Urząd Morski w Gdyni Inwestor Urząd Morski w Gdyni
2019-2022 Czas realizacji 2019-2022
10000 ton

ścianek szczelnych

1080 ton

ustrojów nośnych mostów

110000 ton

gwiazdobloków

ok. 180 hektarów

powierzchnia sztucznej wyspy

665000 metrów sześciennych

gruntu do wykonania wału wyspy

ponad 1000000 ton

kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych

Pozostałe realizacje