Terminal T5 nabiera kształtów

Na terenie terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku postępują prace przy budowie terminala T5. Inwestycja o powierzchni około 21 hektarów w pierwszym etapie wykorzystywana będzie jako baza do instalacji morskich turbin wiatrowych dla Polskich Farm Wiatrowych na Bałtyku. Projekt prowadzony jest na zlecenie spółki Istrana, a współfinansowany przez Polski Fundusz Rozwoju. Na placu budowy widać już konkretne efekty – zakończono większość prac kafarowych, trwa montaż kotew klapowych oraz zintensyfikowane prace związane z zalądowieniem terminala.

W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 hektarów.

Aktualnie prowadzone są zasypy pod montaż kotew klapowych przy użyciu między innymi pogłębiarki Vox Apolonia, jednej z największych jednostek zasilanych LNG. Prace wykonywane są metodą rainbowing – mieszanina piasku i wody wyrzucana jest dyszami z dziobu statku i tworzy podwodny nasyp, który pozwala przygotować dno do dalszych działań. Jednocześnie trwa montaż kotew z pontonów – wszystko po to, by zapewnić odpowiednią współpracę ściany nabrzeża przy kolejnych etapach zasypów i robót żelbetowych.

– Wszystkie procesy na budowie to naczynia połączone, a więc jedne roboty otwierają fronty dla kolejnych. Mamy wyjątkowo napięty harmonogram, dlatego wszystkie te prace realizujemy z najwyższą dokładnością i starannością, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo – mówi Łukasz Jagalski, Zastępca Kierownika Budowy z Grupy NDI.

Zakończono dostawy wszystkich profili stalowych do ścian nabrzeża. Obecnie kontynuowany jest montaż kotew na nabrzeżu outbound (odejściowym). Montowane są także belki kotwiące, tzw. kleszcze, które wzmacniają konstrukcję ściany przed montażem samych kotew. Wszystkie te prace prowadzone są równolegle i z dużą dokładnością aby nie tylko dotrzymać terminów, ale też zapewnić najwyższą jakość wykonania.

Zakończono roboty  kafarowe nabrzeża outbound i inbound, a najbliższe miesiące będą kluczowe dla realizacji kolejnych etapów.

– Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że cały zespół realizacyjny doskonale radzi sobie z wysoko postawioną poprzeczką. Pogoda na razie nam sprzyja, a jeśli chodzi o kolejne etapy naszych prac, zakontraktowaliśmy dobrych podwykonawców, ze światowej czołówki. Patrzymy ze spokojem na te kamienie milowe, które na nas czekają, bo wiemy, że jesteśmy do tego przygotowani – dodaje Paweł Śpiewak, Zastępca Dyrektora Projektu z Grupy NDI.

Nabrzeże outbound o długości ok. 450 m przystosowane będzie do obsługi jednostek pływających typu jack-up, służących do montażu morskich farm wiatrowych, z kolei nabrzeże inbound o długości ok. 350 m wraz ze stanowiskiem Ro-Ro o długości ok. 105 m będzie służyć przyjmowaniu dostaw komponentów morskich farm wiatrowych.

W obrębie planowanego placu składowego prowadzone będą prace związane ze wstępnym montażem poszczególnych komponentów farm wiatrowych, które następnie będą ładowane na jednostki pływające w strefie załadunku wzdłuż nabrzeża outbound. W pozostałej części placu składowego przewidziano strefy magazynowania oraz zarezerwowano miejsce dla budynków socjalno-administracyjnych, które służyć będą do obsługi procesów logistycznych i tych związanych z montażem farm wiatrowych.

Planowany termin zakończenia inwestycji to III kwartał 2026 roku. Generalnym Wykonawcą prac jest Grupa NDI.

button_next_post_label

share:

  • FACEBOOK
  • LINKEDIN