DK94 – inwestycja w Olkuszu wchodzi w decydującą fazę
Przebudowa DK94 w Olkuszu nabiera tempa. Wykonano już większość prac instalacyjnych, rozpoczęto układanie nawierzchni i budowę murów oporowych przy wiadukcie WD3. W najbliższych miesiącach planowane jest przełożenie ruchu na nową jezdnię – to kluczowy krok, który pozwoli kontynuować prace na jezdni północnej jednocześnie usprawniając ruch, który będzie prowadzony nowo wykonaną jezdnią południową. Na budowie łącznie pracuje około 200 osób i kilkadziesiąt jednostek sprzętowych. Generalnym Wykonawcą jest Konsorcjum, którego Liderem jest NDI S.A.
Inwestycja obejmuje odcinek od Grodziska na ul. Staromiejskiej w rejonie km 294+898 do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuska w km 299+251 zgodnie z kilometrażem projektowym. Projekt przewiduje rozbudowę drogi oraz wzmocnienie jej konstrukcji, co zwiększy nośność jezdni do 11,5 tony.
Do tej pory zrealizowano przebudowę kolizji teletechnicznych i elektroenergetycznych, połowę wodociągów i gazociągów oraz wszystkie kolizje sanitarne. Wykonano również około 50% kanalizacji deszczowej wraz z trzema podziemnymi zbiornikami retencyjnymi. Równolegle trwają prace drogowe i mostowe.
– Na obecnym etapie jesteśmy w fazie budowy dolnych konstrukcji nawierzchni oraz prac brukarskich. Rozpoczęliśmy również roboty nawierzchniowe. Na przełomie maja i czerwca rozpoczęliśmy prace przy budowie wiaduktu WD3 wraz z murami oporowymi na najeździe do obiektu. Tutaj zmobilizowaliśmy sprzęt w postaci dwóch palownic – mówi Tomasz Kawalec, Kierownik Budowy z Grupy NDI.
Obiekt WD3, czyli wiadukt drogowy z przejazdem w poziomie minus jeden, to jeden z najtrudniejszych fragmentów całej inwestycji – zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym. Prace prowadzone są w warunkach trudnego gruntu oraz przy jednoczesnym utrzymaniu czynnego ruchu samochodowego.
– Jeżeli chodzi o budowę murów oporowych, można powiedzieć, że jest to samo centrum i serce naszej budowy. Prowadzimy dosyć skomplikowane prace w technologii Pali DFF, czyli wiercenie w gruncie skalistym. W przyszłości da to efekt w postaci bezpiecznego przejazdu w poziomie minus jeden Drogą Krajową numer 94 – relacjonuje Michał Barczyk, Dyrektor Kontraktu z Grupy NDI.
Na budowie każdego dnia pracuje około 200 osób oraz kilkadziesiąt jednostek sprzętowych. Zespół współpracuje z wieloma podwykonawcami oraz pozostaje w stałym kontakcie z Inżynierem Kontraktu i Zamawiającym. Prace są prowadzone zgodnie z harmonogramem oraz z zachowaniem zasad BHP, które są szczególnie istotne przy pracach prowadzonych w głębokich wykopach i bezpośrednio przy czynnym ruchu na DK94.
W kolejnych miesiącach, na odcinku pierwszych dwóch kilometrów, odbywać się będzie przełożenie ruchu na nowo wybudowaną jezdnię południową. Pozwoli to na kontynuację dalszych robót oraz usprawni organizację ruchu w przyszłości.
Oprócz budowy wiaduktu z murami oporowymi, przebudowane zostaną dwa przejścia podziemne, powstanie również kładka dla pieszych nad DK94 w ciągu ul. Szkolnej i ul. Cegielnianej. W planach jest także budowa dróg zbiorczych oraz sześciu skrzyżowań.
Lider Konsorcjum NDI S.A., pełniąca rolę Generalnego Wykonawcy, odpowiada za opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w imieniu Inwestora – krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość inwestycji wynosi niemal 217,5 mln zł.